Főoldal Információk MELLPLASZTIKA KOCKÁZATA | GONDOSSÁGI vs. EREDMÉNYESSÉGI KÖTELEM

MELLPLASZTIKA KOCKÁZATA | GONDOSSÁGI vs. EREDMÉNYESSÉGI KÖTELEM

A mellplasztika beavatkozások esetében mindig a műtétre vállalkozónak kell a kockázatot is vállalni – nemcsak anyagi, hanem egészségügyi téren is -, ezért ezt a döntést érdemes jól körüljárni. Kovács József „A betegjogok helyzete a bioetika szemszögéből” című tanulmányában szemléletesen körülírja az általános orvosi eljárások betegjogi oldalát, és arra a következtetésre jut, hogy a probléma az, hogy nincsen világosan kimondva, hogy a betegnek mi jár és mi nem. De a mellplasztikai műtétek esetében erről szó sincs! A mellműtétre vállalkozó nő dönt úgy, hogy egészséges szervezetében beavatkozást végezzen az általa választott plasztikai sebész, ezért az orvosnak maximális, mindenre kiható (lehetőségek, típus, ár, kockázati ráták…) tájékoztatási kötelessége van!

Tény az is, hogy a plasztikai sebészek a beavatkozást gondossági- és nem eredménykötelem alatt végzik, tehát az orvos általában nem kitűnő esztétikai megjelenést köteles szolgáltatni, hanem gondos és szakszerű eljárást. Ezért például ha garancia – illetve FDA engedély nélküli -, vagy aszimmetrikus melleket kapunk, akkor ne várjuk kártérítést.

Az amerikai FDA (Food and Drug Administration) az Egyesült Államok legfelsőbb ellenőrző és szabályzó szerve már 1906 óta. 1938-ban Roosevelt elnök jelentősen bővítette a hatáskörét, így máig az FDA felel a kozmetikumok, orvostechnikai eszközök és a gyógyszerek ellenőrzéséért és szabályozásáért is. Mindaddig nem kerülhet forgalomba olyan élelmiszer vagy gyógyszer jellegű termék Amerikában, melyet az FDA nem vizsgált alaposan át.

Forrásanyag:

1., Polgári jog IV. – Kötelmi jog különös rész, Orvosi jog. Távoktatási segédanyag a PPKE JÁK harmadéves hallgatói számára. Elérhető interneten: http://bit.ly/1fhvl7e (2014-01-24).

2., „Beteg vagy egészségügy”. A betegjogok helyzete egy átalakuló rendszerben, avagy kinek fontos a beteg? Az alapvető jogok biztosának konferencia-kiadványa, 2012. Elérhető interneten: http://bit.ly/1jsi0hQ (2014-01-24).

3., Az aszimmetrikus mell nem ér kártérítést. Elérhető interneten: http://www.blikk.hu/blikk_aktualis/20090803/az_aszimmetrikus_mell_nem_er_karteritest (2014-01-24).

NINCS HOZZÁSZÓLÁS

Hozzászólás